Practice makes Perfect

Het telefoontje

 

Op maandagavond gaat mijn telefoon. Als ik opneem hoor ik de vraag gesteld worden of ik deze zaterdag de 8-uurs van Zandvoort wil meerijden. Het is een team met weinig wedstrijd ervaring en hebben ook nog nooit een Endurance gereden. Ik denk er heel even over na en zeg ja.

 

Het lijkt me erg leuk om met dit team aan de start te staan. Na 4 jaar Endurance racen weet ik hoe waardevol en leerzaam zo’n ervaring is. Je maakt enorm veel meters met de auto voor een relatief goedkope prijs. Je deelt de auto namelijk met meerdere personen en bent samen 8 uur aan het racen.

 

Maar, dit betekent wel dat we ons heel goed moeten voorbereiden. Er staan 50 auto’s aan de start en er gaat gegarandeerd regen vallen. Als je weinig ervaring hebt kan dat voor uitdagingen zorgen.

 

De dag voor de race

 

Op vrijdagavond staat in Zandvoort onze BMW Compact cup raceauto al klaar om technisch gekeurd te worden en rijderswissels te oefenen. Tips worden uitgewisseld en strategieën besproken. Met een Endurance race gaat het niet om zoveel mogelijk tijd te winnen, maar om zo weinig mogelijk tijd te verliezen. De heren en ik trainen op de rijderswissels en ook zaterdag voordat de race begint wordt er nog fanatiek geoefend. Ik zie sommige andere deelnemers lacherig naar ons kijken terwijl we in en uit de auto vliegen.

 

De race

 

Er wordt gebruik gemaakt van elkaars sterktes dus ik start de race (de start opstelling werd bepaald middel van loting en wij stonden bijna achteraan). Na 50 minuten breng ik de auto binnen op P2 (in onze klasse) en neemt Pieter van Ouwerkerk het stuur over. Zo rouleren we door naar Henk Haar en Jorg Roodbeen en neem ik het stuur weer over.

 

Het team doet het geweldig. Rijdt constante rondetijden, de rijderswissels zijn snel en de auto wordt goed gerund door Marco & Co van team SR Racing. Af en toe overleggen we even met teammanager Gerard Vleming omdat er nog een auto van hem rijdt. Blijft onhandig als je ineens met twee auto’s wil tanken. Er volgt een tijdstraf voor iets te hard rijden in de pitstraat, die we vervolgens net buiten code 60 pakken. Helaas, dit kost tijd en we vallen terug naar P4.

 

Tijdens de regen halen we weer veel auto’s in. De auto ligt goed op de baan en ik rijd de Compact weer in het veld naar voren. Ook Pieter voelt zich helemaal thuis in het natte weer door zijn driftervaring. We stoten weer door naar P2. Door een gunstige rijderswissel onder code 60 rijden we naar P1 en die plek geven we niet meer af.

 

Als ik over de finish rijd zie ik ons team uitzinnig van vreugde juichen. Wat een prestatie! Zo zie je maar, voorbereiding en toewijding is alles.  Practice makes perfect of, dit is ook wel een mooie: failing to prepare is preparing to fail!

 

 

Terug naar alle berichten